TEST 4

Edebiyat, Ömer Seyfettin'in Edebiyat ve
Hukuk makalesiniGenç Kalemler dergisinde
         I                                 II
yayımlamasıyla başlamış; Millî Mücadele yıllarında da sürmüştür. Cumhuriyet yıllarında da bu çizgiyi sürdüren sanatçılar olmuştur.  Bunlar arasında Faruk
                                                                                                                                                       III   
 Nafiz Çamlıbel, Ahmet Muhip Dıranas, Kemalettin
                                                 IV
Kamu, Orhan Şaik Gökyay, Zeki Ömer Defne ve Arif Nihat Asya sayılabilir.
                                                                                     V
 
1- Bu parçada numaralanmış bölümlerin hangilerinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. Ve III   B)  I. Ve IV   C)  II. Ve III.  
D)  III. Ve V.    E)  IV. Ve V.
 
  • Ahmet Kudsi Tecer
  • Orhan Şaik Gökyay
  • Kemalettin Kamu
2- Bu sanatçıların ortak özelliği aşağıdakilerin hangisidir?
A)Yedi Meşale topluluğunda yer alma
B)Hecenin Beş Şairi arasında bulunma
C)Millî Edebiyat zevk ve anlayışıyla eser verme
D)Şiirde dinî-tasavvufî konuları öne çıkarma
E)Millî Edebiyat Dönemi'nin temsilcileri olma
 
  • Şairler, Cumhuriyet Dönemi'nde millî
  • hislerle, millî konuları şiire taşımışlardır.
  • Memleket manzaralarıyla ilgili somut anlatımlara yer verilmiştir.
  • Şairler, şiirlerini Kültür Haftası, Çınar, Hisar vb. dergilerde yayımlamışlardır.
  • Hece ölçüsü kullanılmış; açık, yalın bir dil tercih edilmiştir.
  • Halk şiirinden ve Batı şiirinden etkilenilmiştir.
3- Yukarıda sıralanan özellikler aşağıdakilerden hangisine aittir?
A)Yedi Meşalecilere
B)II. Yenicilere
C)Toplumcu gerçekçi şiir anlayışına
D)Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şiire
E)Parnasyen şiir anlayışına
 
Cumhuriyet Dönemi'nde…………………….., şiire tıpkı Tanzimatçılar gibi bir amaç yüklüyordu: Ulusal duyguları anlatma, vatan sevgisini terennüm etme. ………………. Ahmet Haşim tarafından dillendirilen: "Şiirin şiirden başka amacı yoktur." söylemi bir kez daha reddedilmiş, şiirde yine anlam öncelenmiş oluyordu. Aslında bu, 1911'den beri süregelen Millî Edebiyat hareketinin Cumhuriyet Dönemi'ndeki devamından başka bir şey değildi.
4- Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıda kilerin hangisinde verilenler sırasıyla getirilmelidir?
  1. Milli Edebiyat anlayışını sürdüren sanatçı- Fecr-i Ati'nin
  2. Toplumcu gerçekçi şairler - Fecr-i Ati'nin
  3. Toplumcu gerçekçi şairler - Edebiyat-ı Cedi- de'nin
  4. Garip hareketinin öncüleri - Fecr-i Ati'nin
  5. Millî Edebiyat anlayışını sürdüren sanatçılar - Edebiyat-ı Cedide'nin
     
5-Türk edebiyatının I. Dünya Savaşı ve Millî 3. Mücadele Dönemi'nde şiir yazmaya başlayan ve şiirlerinde "memleket sevgisini, yurt güzelliklerini, kahramanlık ve yiğitlik" temalarını işleyen topluluğu aşağıdakilerin hangisidir?
A)Yedi Meşaleciler
B)I. Yeniciler
C)Genç Kalemler
D)Hisarcılar
E)Beş Hececiler   
 
  • Şiirde sadeliği ve süsten uzak olmayı öncelerler.
  • Aruz vezni ile başlasalar da heceye yönelirler.
  • Şiirlerinin temasını, Anadolu ve Anadolu insanı ile kahramanlık duyguları oluştu¬rur.
  • Yedi Meşaleciler gibi onlar da pek çok sanatçı tarafından "yüzeysel bir memleket edebiyatı yapmakla" eleştirilirler.
6- Yukarıda özellikleri verilen topluluk aşağıdakilerin hangisidir?
A)II. Yeni
B)Yedi Meşaleciler
C)I.  Yeni
D)Beş Hececiler
E)Toplumcu gerçekçiler
 
 
…………..şairlerin şiirlerinde, memleketçi söylemin yanında halk şiirinin ahenk öğelerine, örneğin hece ölçüsüne, rastlanır. Öte yandan dörtlük nazım birimine bağlı kalmaz, zaman zaman yeni biçimler ararlar. Anlaşılır ve içten bir üslubu benimserler, nesir cümlelerini şiire taşımaktan çekinmezler.
7- Bu parçanın başına aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)Yedi Meşaleci
B)Saf şiir anlayışını benimsemiş
C)Garip hareketine bağlı
D)II. Yenici
E)Beş Hececi
 
 
  • Yusuf Ziya Ortaç
  • Faruk Nafiz Çamlıbel
  • Orhan Seyfi Orhon
8-Bu sanatçıların ortak özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
A)Beş Hececi şairlerdir.
B)Yedi Meşaleci grubunda bulunmuşlardır.
C)Öz şiir anlayışını savunurlar.
D)Fütürizmden etkilenmişlerdir.
E)Divan şiirini savunmuşlardır. 
 
"Hecenin Beş Şairi"nden biridir. "Han Duvarları" adlı şiirle ün kazanan sanatçı, Behçet Kemal Çağlar'la birlikte 10. Yıl Marşı'nın sözlerini yazmıştır.
9- Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ziya Osman Saba
B)Cahit Sıtkı Tarancı
C)Faruk Nafiz Çamlıbel
D)Yusuf Ziya Ortaç
E)Orhan Seyfi Orhon
 
1918'de ilk şiir kitabı "Şarkın Sultanları"nı yayımladığında 20 yaşındaydı. Bir yıl sonra, art arda Gönülden Gönüle ve Dinle Neyden geldi. Çoban Çeşmesi yayımlandığında ünü de pekişiyordu. Suda Halkalar, Bir Ömür Böyle Geçti, Elimle Seçtiklerim... Sadece şiir yazmıyordu elbet. Canavar, Akın, Özyurt, Kahraman adlı tiyatroları ile de savunucusu olduğu memleket edebiyatının amaçlarını ortaya koymayı sürdürüyordu. Sanatçı, ilki 1936 da yayımladığı Yıldız Yağmuru ve ikincisi de 1946'da çıkan Ayşe'nin Doktoru olmak üzere iki de roman kaleme almıştır.
10- Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Fazıl Hüsnü Dağlarca
B)Cahit Sıtkı Tarancı
C)Yusuf Ziya Ortaç
D)Orhan Seyfi Orhon
E)Faruk Nafiz Çamlıbel
 
…………., diğer…………..şairler gibi şiire aruzla başlar,heceye sonradan yönelir, ilk şiirlerinde aşk teması öne çıkarken sonradan Anadolu ve memleket sevgisi asıl temaları olur. Dili sade ve akıcıdır, yer yer söz sanatlarından yararlanır.
11- Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A)Cahit Sıtkı - Yedi Meşaleci
B)Faruk Nafiz - Beş Hececi
C)Yusuf Ziya -1. Yenici
D)Orhan Seyfi - realist
E)Ziya Osman - gelenekçi
 
 
Başka sanat bilmeyiz karşımızda dururken
Yazılmamış bir destan gibi Anadolu'muz
Arkadaş, biz bu yolda türküler tuttururken
 Sana uğurlar olsun... Ayrılıyor yolumuz
12- Memleketçi şiirin manifestosu olarak kabul edilen "Sanat" adlı şiirden alıntılanan bu dizeler, aşağıdaki sanatçıların hangisine aittir?
A)Cahit Sıtkı Tarancı
B)Yusuf Ziya Ortaç
C)Halit Fahri Ozansoy
D)Mehmet Emin Yurdakul
E)Faruk Nafiz Çamlıbel 
 
Bütün Beş Hececiler gibi o da şiire aruzla başlar. "Aruza Veda" adlı şiiri, heceye yöneldiğinin habercisidir. Günlük konuşma dilini başarıyla kullandığı şiirlerinde melankoli, aşk ve ölüm temaları ağır basar. Çok sayıda şiir, roman, oyun ve anı kaleme almıştır.
13- Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Halit Fahri Ozansoy
B)Enis Behiç Koryürek
C)Orhan Seyfi Orhon
D)Yusuf Ziya Ortaç
E)Fazıl Hüsnü Dağlarca
 
14-Rüya, Cenk Duyguları, Efsaneler, Hep Onun İçin, Sonsuz Gecelerin Ötesinde adlı şiir kitaplarının ve Sulara Giden Köprü, Âşıklar Yolunun Yolcuları adlı romanların sahibi sanatçı aşağıdakilerin hangisidir?
A)Orhan Seyfi Orhan
B)Enis Behiç Koryürek
C)Faruk Nafiz Çamlıbel
D)Halit Fahri Ozansoy
E)Yusuf Ziya Ortaç
 
15-Fırtına ve Kar, Peri Kızıyla Çobanın Hikâyesi, Gönülden Sesler, İstanbul'un Fethi, O Bir Kuştu vb. şiir kitapları ile Kerem ile Aslı, Çocuk Adam romanlarının yazarı olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Orhan Seyfi Orhon
B)Enis Behiç Koryürek
C)Ahmet Muhip Dıranas
D)Halit Fahri Ozansoy
E)Yusuf Ziya Ortaç
 
1890'da doğan………………, hukuk fakültesini bitirdi; gazetecilik ve öğretmenlik yaptı. Başlangıçta diğer Beş Hececi arkadaşları gibi aruzla yazdı, sonra heceye yöneldi. Şiirlerini Yeni Mecmua, Şair, Yarın vb. dergilerde yayımladı. Bireysel duyguları işleyen, ahenkli ve zarif şiirlerinde duru bir Türkçe kullandı. Sanatçının şiirleri, romanları, hikâyeleri ve makaleleri bulunmaktadır. 1943'te makalelerini Dün-Bugün- Yarın adı ile kitaplaştırmıştır.
16- Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerin hangisi getirilmelidir?
A)Halit Fahri Ozansoy
B)Enis Behiç Koryürek
C)Ahmet Muhip Dıranas
D)Yusuf Ziya Ortaç
E)Orhan Seyfi Orhon
 
1895 yılında doğan sanatçı, diğer Beş Hececiler gibi şiire aruzla başlar. Sonradan heceye yönelir ve şiirlerinde hayatın değişik manzaralarını sade bir dille işler. Binnaz adlı oyunu Türk tiyatrosunun ilk başarılı manzum piyesi olarak kabul edilir, bu oyunu heceyle yazmıştır.
17- Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerin hangisidir?
A)Enis Behiç Koryürek
B)Ahmet Muhip Dıranas
C)Faruk Nafiz Çamlıbel
D)Halit Fahri Ozansoy
E)Yusuf Ziya Ortaç
 
  • Göç, Üç Katlı Ev (roman)
  • Akından Akına, Cenk Ufukları, Âşık Yolu, Bir Servi Gölgesi, Bir Rüzgâr Esti (şiir)
  • Göz Ucuyla Avrupa (gezi yazısı)
  • Nikâhta Keramet, Name, Kördüğüm (tiyatro)
18- Bu eserler aşağıdaki sanatçıların hangisine aittir?
A)Enis Behiç Koryürek
B)Faruk Nafiz Çamlıbel
C)Halit Fahri Ozansoy
D)Yusuf Ziya Ortaç
E)Ahmet Muhip Dıranas
 
  • Miras
  • Güneşin Ölümü
  • Varidat-ı Süleyman
19-Bu eserler aşağıdaki sanatçıların hangisine aittir?
A)Enis Behiç Koryürek
B)Halit Fahri Ozansoy
C)Orhan Seyfi Orhon
D)Faruk Nafiz Çamlıbel
E)Yusuf Ziya Ortaç
 
………………..ilk şiirlerinde Servetifünun şiirinin etkisi görülür, bunlar aruzla yazılmış şiirlerdir. Sonraları heceye yönelir, Hecenin Beş Şairi'nden biri olarak başlangıçta kişisel duyguları; daha sonra da Kurtuluş Savaşı yıllarındaki millî duyguları ve tarihî kahramanlıkları ele alan heyecan yüklü, epik şiirler yazar. İkinci kitabı olan Varidat-ı Süleyman'da, tasavvufî şiirlerini toplar.
20-Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakileri n hangisi getirilmelidir?
A)Faruk Nafiz Çamlıbel'in
B)Yusuf Ziya Ortaç'ın
C)Enis Behiç Koryürek'in
D)Orhan Seyfi Orhon'un
E)Halit Fahri Ozansoy'un
 
 
 
Cumhriyet Döneminde Mili Zevk ve Anlayışı Sürdüren şairler
 
Adana'nın kurtuluş günü olan 5 Ocak günüyazdığı ünlü "Bayrak" şiiri ile tanınan ……………………..aruzla başladığı şiir hayatında rubailer, gazeller bulunur. Sonraları hece ölçüsüyle, serbest nazımla şiirler yazdı. Bunlarda, yurdun güzelliklerini anlatıp Türklüğü yüceltti.
21- Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)Kemalettin Kamu'nun
B)Orhan Şaik Gökyay'ın
C)Faruk Nafiz Çamlıbel'in
D)Arif Nihat Asya'nın
E)Ahmet Kudsi Tecer'in
 
  • Heykeltıraş
  • Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor
  • Kökler ve Dallar
  • Dualar ve Aminler
  • Ayetler
22- Bu eserlerin ortak özelliği aşağıdakilerden hangisinde belirtilmiştir?
A)Tümünde tasavvufi konular işlenmiştir.
B)Arif Nihat Asya'nın şiir kitaplarıdır.
C)Her biri, Beş Hececi bir şairindir.
D)Tümü, Tanzimat Dönemi'nde yazılmıştır.
E)Tümü, hikâye türünde kaleme alınmıştır.
 
Eski şairlerin kullandığı aruz kalıplarını tercih etmesine, ebcedle tarihler düşmesine ve münacaat, naat, mevlidler yazıp bunlarda dinî konuları işlemesine rağmen           ………………………..eski şairlerden "duyarlık" bakımından ayrılır. Bu anlamda "kendi çağı"nın adamıdır. Yazdığı binden fazla rubaide de durum aynıdır. Sanatçının bugün dilden dile dolaşan, çok sevilen birçok şiirine bakıldığında ise bunların, geleneğin imkânlarının modern duyarlıklarla örüldüğü şiirleri olduğu görülür.
23- Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A)Kemalettin Kamu
B)Zeki Ömer Defne
C)Ahmet Kudsi Tecer
D)Orhan Şaik Gökyay
E)Arif Nihat Asya
 
  Söyledi söyleyenler demin,
Gel süngülü yiğit alkışlasınlar
 Şimdi sen söyle, söz senin.
Şehitler tepesi boş değil,
Toprağını kahramanlar bekliyor!
Ve bir bayrak dalgalanmak için;
Rüzgâr bekliyor!
24- Bu dizelerin, dil ve anlatım özellikleri ile teması dikkate alındığında aşağıdaki sanatçıların hangisine ait olduğu söylenebilir?
A)Ziya Osman Saba
B)Yahya Kemal Beyatlı
C)Ahmet Haşim
D)Arif Nihat Asya
E)Ahmet Muhip Dıranas
 
25-Halk kültürü çalışmalarıyla tanınan, Karacaoğlan ve Yunus Emre gibi ozanların hayatlarına ışık tutmakla kalmayıp halk müziği derlemecisi Muzaffer Sarısözen'i, halk ozanı Âşık Veysel'i keşfeden sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ahmet Kudsi Tecer
B)Ahmet Muhip Dıranas
C)Yusuf Ziya Ortaç
D)Zeki Ömer Defne
E)Halit Fahri Ozansoy
 
26-Yazılan Bozulmaz, Köşebaşı, Koçyiğit Köroğlu, Bir Pazar Günü, Satılık Ev adlı oyunlar aşağıdaki sanatçıların hangisine aittir?
A)Yusuf Ziya Ortaç
B)Orhan Şaik Gökyay
C)Zeki Ömer Defne
D)Ahmet Kudsi Tecer
E)Kemalettin Kamu
 
 
İlk şiirleri Dergâh mecmuasında yayımlanmış, bunları Varlık, Oluş, Yücel, Ülkü, Türk Düşüncesi, Türk Dili gibi dergilerde yayımlananlar izlemiştir. Öğretmen, şair, oyun yazarı, siyasetçi kimliği ile tanınmıştır. Halk şiirine ve kültüre dair yaptığı çalışmalar önemlidir. Sanatçının en bilinen eseri bir okul şarkısı hâline getirilmiş olan "Orada Bir Köy Var Uzakta" şiiridir.
27- Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Yusuf Ziya Ortaç
B)Halit Fahri Ozansoy
C)Ahmet Kudsi Tecer
D)Kemalettin Kamu
E)Zeki Ömer Defne
 
Geceleyin bir ses böler uykumu,
 içim ürpermeyle dolar: -Neredesin?
Arıyorum yıllar var ki ben onu,
Âşıkıyım beni çağıran bu sesin.
28-dizeleriyle başlayan "Neredesin?" adlı tanınmış şiirin şairi ve Millî Edebiyat zevk ve anlayışının Cumhuriyet Dönemi'ndeki temsilcilerinden biri olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Faruk Nafiz Çamlıbel
B)Kemalettin Kamu
C)Halit Fahri Ozansoy
D)Yusuf Ziya Ortaç
E)Ahmet Kudsi Tecer
 
 
 
  • Cumhuriyet Dönemi'nde devam eden "memleket şiiri" anlayışındaki şairlerden biridir.
  • "Gurbet Şairi" olarak tanınmasını sağlayan bestelenmiş şiiri "Gurbet o kadar acı / Ki ne varsa içimde / Hepsi bana yabancı / Hepsi başka biçimde" dörtlüğü ile başlar.
  • "İstiklal Marşı" yarışmasına da bir şiirle katılmıştır.
29- Bu bilgiler aşağıdaki sanatçıların hangisine aittir?
A)Arif Nihat Asya
B)Mehmet Âkif Ersoy
C)Zeki Ömer Defne
D)Faruk Nafiz Çamlıbel
E)Kemalettin Kamu
 
Cumhuriyet Dönemi'nde hocası Fuat Köprülü'nün de etkisi ile memleketçi edebiyat çizgisinde eserler verdi. 1938'de yayımladığı "Dede Korkut Hikâyeleri" sebebiyle "Dede Korkut'un torunu" diye tanındı. 1957'de Katip Çelebi-Hayatı, Şahsiyeti ve Eserleri adlı çalışmasını yayımladıktan sonra Katip Çelebi'nin eserlerinden bazılarını günümüz Türkçesi ile edebiyata kazandırdı. Bütün bu önemli çalışmalarına rağmen adı en çok "Bu Vatan Kimin?" şiiri ile anıldı.
30- Bu parçada, belirgin özellikleri üzerinde durulan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A)Ahmet Kudsi Tecer
B)Arif Nihat Asya
C)Melih Cevdet Anday
D)Orhan Şaik Gökyay
E)Kemalettin Kamu
 
Yurt güzellemeleriyle tanınan sanatçı, Cumhuriyet Dönemi'nde Millî Edebiyat zevk ve anlayışını sürdürdü. Halk edebiyatı geleneklerine bağlı, hece ölçülü şiirler yazdı, bunlarda tema hemen her zaman Anadolu oldu. Şiirlerini emekliliğinden sonra ancak 1970'lerde kitaplaştırmıştır. Denizden Çalınmış Ülke, Sessiz Nehir, Kardelenler, Ilgaz, Orta Anadolu, Ziller Çalacak eserlerinden bazılarıdır.
31- Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Arif Nihat Asya B) Kemalettin Kamu C) Zeki Ömer DefneD) Nihal Atsız E) Cahit Külebi
 
Zeki Ömer Defne, 1901 yılında doğmuş,
 I
1948'de, genç yaşta, aramızdan ayrılmıştır. Mütareke Dönemi şairlerinden biri olmasının yanı sıra iki dönem milletvekilliği yapmış, Anadolu Ajansında, Türk Dil Kurumunda çalışmıştır. Babasını 15 yaşında kaybeden şair, biraz da bu sebeple içine kapanık ve duygusaldır. Hece ölçüsünü kullandığı şiirleriyle  öz şiir anlayışına bağlı bir şair olarak bilinir. Şiirleri
        II
temaları bakımından üç grupta toplanabilir:
Gurbet, hasret şiirleri; aşk ve tabiat şiirleri;
                               III           
zafer ve memleket şiirleri.
               IV
Şiirleri ölümünden sonra arkadaşı Rıfat Necdet tarafından kitaplaştırılıp yayımlanmıştır. Bingöl Çobanları, Kimsesizler, Hicret, Gurbetşiirlerindenbazılarıdır.                       V
 
32- Bu parçadaki numaralanmış bölümlerin hangilerinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. ve II.            B) I. ve III.    C) II. Ve V.
D) III. ve IV.        E) III. V.
 
Aruza Veda adlı şiiriyle tanınan sanatçının şu görüşleri, aslında dâhil olduğu grubun fikirlerinin temelini ortaya koymaktadır: "Hayatın en yeknesak günlerinde bile etrafımızda taşan, köpüren şiir ilhamlarını, ister romantikler gibi semada ister sembolistler gibi melûl ve hülyalı akşam yollarında ister realistler gibi cemiyetin içinde arayın, neticede eseriniz kalbinizin teessürü ve gözlerinizin görüşü olmalıdır. Şiir, kalbin sesi ve sanatkârın kainatı yeni bir görüşü, yeni bir sezişi demektir.
33- Bu parçada sözü edilen sanatçı ve dahil olduğu grup, aşağıdakilerin hangisinde belirtilmiştir?
A)Ahmet Kutsi Tecer - Yedi Meşale
B)Faruk Nafiz Çamlıbel - Yedi Meşale
C)Arif Nihat Asya - Millî Edebiyatçılar
D)Enis Behiç Koryürek- Beş Hececiler
E)Halit Fahri Ozansoy - Beş Hececiler
 
34- Aşağıdakilerin hangisinde boş bırakılan yere ayraç içinde verilen ifade getirilemez?
A)     Cumhuriyetin ilk yıllarında Millî Edebiyat anlayışını sürdüren Beş Hececiler,……………şiir yazıyorlardı. (Öz şiir anlayışıyla)
B)      "Benim sanatım; memleketim için, aşk için, his için olmuştur." Diyen………………gönül macerasını konu alan şiirlerden memleket sevgisini dillendiren eserlere geçişi Çoban Çeşmesi'yle olmuştur. (Faruk Nafizin)
C)      Arif Nihat Asya, Cumhuriyetin ilk yıllarında aruzla ………………yazmış, daha sonra heceli ve serbest vezinli şiirlere geçiş yapmıştır, (rubailer, gazeller)
D)     Halk edebiyatıyla ilgili çalışmalar yapan……………….Köşebaşı, Koçyiğit Köroğlu gibi piyesleri ilgiyle izlenmiştir. (Ahmet Kudsi Tecer'in)
E)      Cumhuriyetin ilk yıllarında Kemalettin Kamu, Yusuf Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlı¬bel gibi şairlerce sürdürülen Millî Edebiyatzevk ve anlayışı………………..besleniyordu, (hem halk hem batı şiirinden)
 
  • Türk edebiyatında, Dede Korkut Hikâyeleri üzerine yaptığı çalışmalarıyla tanınır.
  • Âşık Veysel'i Sivas'ta düzenlenen şenliklerde görüp çok beğenmiş ve tanınmasını sağlamıştır.
  • Miras, Güneşin Ölümü ve Varidat-ı Süleyman adlı eserlerin sahibidir.
  • "Bayrak Şairi" olarak anılan sanatçı, Türklüğü yücelten, ulusal değerleri öne çıkaran, memleketçi şiirleriyle tanınmıştır.
35- Aşağıdaki sanatçıların hangisi, yukarıda verilen bilgilerin herhangi biri ile ilişkilendirilemez?
A)Ahmet Kudsi Tecer
B)Enis Behiç Koryürek
C)Arif Nihat Asya
D)Orhan Saik Gökyay
E)Kemalettin Kamu
 
  • Faruk Nafiz Çamlıbel
  • Ahmet Kudsi Tecer
  • Orhan Seyfi Orhon
36- Bu sanatçıların ortak bir özelliği aşağıdakilerin hangisinde verilmiştir?
A)Beş Hececiler topluluğunda faaliyet göstermişlerdir.
B)Daha çok düzyazı türündeki eserleriyle tanınmışlardır.
C)"Millî Mücadele", eserlerinin hâkim konusu olmuştur.
D)Millî Edebiyat zevk ve anlayışını Cumhuriyet Dönemi'nde sürdüren şairlerdir.
E)Birlikte dergi çıkarmışlardır. 
 
37- Aşağıdakilerin hangisinde sanatçı-eser eşleştirmesinde bir yanlışlık yapılmıştır?
A)     Faruk Nafiz Çamlıbel - Bir Ömür Böyle Geçti
B)      Kemalettin Kamu - Göz Ucuyla Avrupa
C)      Arif Nihat Asya - Kökler ve Dallar
D)     Ahmet Kudsi Tecer - Koçyiğit Köroğlu
E)      O. Şaik Gökyay - Dedem Korkut'un Kitabı
 
(I) Cumhuriyetin ilk yılları, birçok anlayışın bir arada var olduğu, edebiyat dünyasının oldukça değişken günler yaşadığı bir dönemdir. (II)Beş Hececilerin yanı sıra A. Kudsi Tecer, Kemalettin Kamu, A. Nihat Asya; bu, değişken ve farklılıkları bir arada bulunduran zaman diliminde, memleketçi şiiri seslendiriyordu. (III)Yurdun güzelliklerinden, vatan sevgisinden, kahramanca duygulardan, Anadolu insanının yaşantısından söz eden şiirler kaleme alıyorlardı. (IV) Gençliklerinde, sanat hayatlarının ilk yıllarında kullandıkları aruzu bir bir bırakıyor ve heceyle, serbest ölçüyle şiirler söylüyorlardı.  (V) Yine de şiirlerinde sanatlı ve ahenkli söyleyişi önemsiyor, sembolizmin de etkisiyle imge ve mecazlarla yüklü bir üslup geliştiriyorlardı.
38- Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
 
 
Beş Hececiler, Millî Edebiyat Dönemi'nde şiir yazmaya
        I
başlamış, Cumhuriyet Dönemi'nde devam etmişlerdir.
                                            II
Aynı dönemde, onlar gibi memlekete dair konuları işleyen, serbest ölçüyle sürrealist şiirler yazan başka
                                       III
isimler de vardı: Ahmet Kudsi Tecer, Kemalettin Kamu,
                                        IV                                  V
Orhan Şaik Gökyay...
39- Bu parçadaki numaralanmış bölümlerin hangisinde bir yanlışlık yapılmıştır?
A) I.   B) II.    C) III.   D) IV.   E) V.
 
………… ve …………. Kurtuluş Savaşı yıllarına, Millî Mücadelece ve bu yıllarda ortaya çıkan Millî Edebiyat hareketine tanıklık etmiş sanatçılardır. Belki de bu sebeple, her ikisinin de şiirlerinden benzer bir "ses" yükselir. Bu, memleket manzaralarını vatan sevgisini, kahramanca duyguları anlatan coşkulu lirik-epik bir sestir. Nitekim biri, "Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor" derken diğeri "Bu Vatan Kimin?" diye seslenmiş, benzer duyguları birçok şiirde yansıtmışlardır.
40- Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenler getirilmelidir?
A)Zeki Ömer Defne - Kemalettin Kamu
B)Arif Nihat Asya - Zeki Ömer Defne
C)Orhan Şaik Gökyay - Ahmet Kudsi Tecer
D)Arif Nihat Asya - Orhan Şaik Gökyay
E)Kemalettin Kamu - Arif Nihat Asya
 
İçinden tanırım ben o elleri,
Onlar ki zahirde viran olurlar;
Ardıçlı dağları, çamlı belleri
Aşanlar şi'rine hayran olurlar
 
Dökülür köpüklü sular yarından
Baharlar yaratır kışın karından
İçenler sihirli pınarlarından
Şöyle bir silkinir, ceylan olurlar
41- Bu dizelerin, dil ve anlatım özelliklerinden, temasından hareketle aşağıdaki sanatçıların hangisine ait olduğu söylenebilir?
A)Faruk Nafiz Çamlıbel
B)Ahmet Hamdi Tanpınar
C)Nâzım Hikmet Ran
D)Ziya Osman Saba
E)Orhan Veli Kanık
 
42- Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır?
A)Cumhuriyet Döneminden sonra Türk edebiyatında benimsenmeye başlanan serbest şiir, 1940lardan sonra Türk şiirinde neredeyse tamamen hâkim olmuştur.
B)Beş Hececiler Cumhuriyet Döneminin ilk topluluğudur; memleket manzaralarını somut bir dille anlatırlar şiirlerinde.
C)Kemalettin Kamu, Orhan Şaik ve Faruk Nafiz, Millî Edebiyat zevk ve anlayışına yakın olmaları yönünden birbirlerine benzerler.
D)Toplumcu gerçekçi anlayışla şiir yazan şairlerin, serbest nazım anlayışı ile şiirin alışılagelmiş ölçü ve kurallarını yıktıkları görülür.
E)Cumhuriyet Dönemi'nde, Millî Edebiyat çizgisiyle şiir yazan şairlerin hece ölçüsünü kullanmayı ve açık bir anlatımı tercih ettikleri söylenebilir.
 
43- Aşağıdakilerin hangisinde bir eser, ait olmadığı bir sanatçı ile birlikte verilmiştir?
A)Sesini Kaybeden Şehir - Nâzım Hikmet
B)Dinle Neyden - F. Nafiz Çamlıbel
C)Dualar ve Aminler - A. Nihat Asya
D)Şeyh Bedreddin Destanı - A. Kudsi Tecer
E)Destursuz Bağa Girenler - 0. Saik Gökyay
 
I.Toplumcu gerçekçi şairlerin şiirlerinde, hümanist düşüncenin, Marksist ideolojinin, felsefenin ve parnasizm akımının etkileri vardır.
II.Şiirleri yanında oyunları da bulunan Faruk Nafiz, şiire aruzla başlamış sonradan heceye yönelmiş, bu yönelişle birlikte de bireysel konulardan çok Anadolu ve memleket sevgisini anlatmıştır.
III.Yedi Meşalecilere tepki olarak ortaya çıkan Beş Hececiler, dönemlerinde kuruluk ve sığlıkla, durağanlıkla eleştirilmişlerdir.
IV.Nâzım Hikmet, şiirlerinde, ne dörtlük nazım birimine ne ölçüye bağlı kalır, ahengi kelimelerin iç sesiyle yakalar.
44- Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin hangilerinde bilgi yanlışı vardır?
A) I. ve II.            B) I. ve III.
C) I. ve IV.           D) II. ve III.
E) III. ve IV
 
45- Aşağıdakilerin hangisinde bilgi yanlışı vardır.
A)Cumhuriyet Dönemi'nden sonra Türk edebiyatında benimsenmeye başlanan serbest şiir, 1940lardan sonra Türk şiirinde neredeyse tamamen hâkim olmuştur.
B)Beş Hececiler Cumhuriyet Dönemi'nin ilk topluluğudur; memleket manzaralarını somut bir dille anlatırlar şiirlerinde.
C)Kemalettin Kamu, Orhan Şaik ve Faruk Nafiz, Millî Edebiyat zevk ve anlayışına yakın olmaları yönünden birbirlerine benzerler.
D)Toplumcu gerçekçi anlayışla şiir yazan şairlerin, serbest nazım anlayışı ile şiirin alışılagelmiş ölçü ve kurallarını yıktıkları görülür.
E)Cumhuriyet Döneminde, Millî Edebiyat çizgisiyle şiir yazan şairlerin hece ölçüsünü kullanmayı ve açık bir anlatımı tercih ettikleri söylenebilir.
 
 
46- Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, ötekilerden farklı bir edebî anlayışın temsilcisidir?
A)Arif Nihat Asya
B)Kemalettin Kamu
C)Ahmet Kudsi Tecer
D)Orhan Saik Gökyay
E)Ahmed Arif
 
Kavram    Eser
I. Öz şiir anlayışı                        örümcek Ağı
II. Beş Hececiler                       Hasretinden
III. Serbest nazım                    Prangalar Eskittim
IV. Millî edebiyat anlayışını   Bir Bayrak Rüzgâr Cumhuriyetle sürdüren         Bekliyor
V.Toplumcu gerçekçi şiir       835 Satır
47-Yukarıdaki numaralanmış kavramların hangisi, karşıda verilen eserlerin herhangi biri ile ilişkilendirilemez?
A) I.   B) II.   C) III.   D) IV.   E) V.
 
Yedi Meşaleciler, Cumhuriyet Dönemi'nin ilk
                     I
topluluğudur. Şiire Millî Edebiyat yıllarında başlayan Beş Hececilere tepki olarak ortaya çıkmışlardır.
                                        II
Beş Hececiler,Cumhuriyet Dönemi'nde de şiir yazmayı
                                            III
sürdürenaralarında Faruk Nafiz ve Ziya Osman
                                               IV                      V
Saba'nın da bulunduğu beş genç şairden oluşan gruptur.
48-Bu parçadaki numaralanmış bölümlerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I. B) II. C)lll. D) IV. E) V.
 
  • Hamdi Tanpınar, A. Muhip Dıranas
  • F. Nafiz Çamlıbel, Y. Ziya Ortaç
  • N. Hikmet Ran, Ahmed Arif
49- Yukarıdaki gruplamalar, aşağıdakilerden hangisi dikkate alınarak yapılmıştır?
A)Birbirine tepkili olma
B)Birlikte eser yazma
C)Kendi döneminde aykırı bir ses olma
D)Aynı edebî anlayışı benimseme
E)Aynı yayın organını çıkarma 
 
I.Heceyle yazdığı ilk şiirinde kişisel duygulara yer vermekle beraber, Kurtuluş Savaşı sırasında ve sonrasında millî duyguları, kahramanlıkları işleyen epik şiirler yazmış sanatçının Miras, Güneşin Ölümü, Varidat-ı Süleyman adlı şiir kitapları vardır.
II.Akbaba adlı mizah dergisini çıkaran sanatçının Binnaz adlı oyunu, Türk tiyatro tarihinde, "heceyle yazılmış başarılı ilk manzum piyes" olarak anılır.
50-Yukarıda haklarında bilgi verilen sanatçılar aşağıdakilerden hangisinde belirtilmiştir?
A)H. Fahri Ozansoy             F. Nafiz Çamlıbel
B)F. Nafiz Çamlıbel             0. Seyfi Orhon
C)E. Behiç Koryürek           Y. Ziya Ortaç
D)Y. Ziya Ortaç                    E. Behiç Koryürek
E)O. Seyfi Orhon               H. Fahri Ozansoy
 
 
51-Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)     Şiirlerinin başlıca konuları aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık... olan Faruk Nafiz Çamlıbel, Yıldız Yağmuru adlı bir de roman kaleme almıştır.
B)      Köşebaşı, Satılık Ev, Bir Pazar Günü vb. tiyatrolarıyla tanınan Ahmet Kudsi Tecer, Millî Edebiyat zevk ve anlayışını Cumhuriyet Döneminde sürdüren şairlerdendir.
C)      Bingöl Çobanları ve Gurbet adlı şiirleriyle tanınan Kemalettin Kamu, şiirlerinde aşk, yalnızlık, ayrılık, vatan sevgisi gibi konuları işlemiştir.
D)     Orhan Şaik Gökyay'ın eserleri arasında Denizden Çalınmış Ülke, Sessiz Nehir ve Kar-delenler sayılabilir.
E)      Hecenin Beş Şairi'nden biri olan H. Fahri Ozonsoy, Yol Geçen Hanı, Sulara Giden Köprü adlı romanların da yazarıdır.
 
52-Aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)     Akından Akına, Bir Rüzgâr Esti, Yanardağ vb. şiirlerle Binnaz, Nikâhta Keramet adlı oyunları kaleme alan Orhan Seyfi Orhon Beş Hececi şairlerdendir.
B)      "Hecenin Beş Şairi"nden biri olan Enis Behiç Koryürek, millî duyguları öne çıkaran epik şiirler yazmış, daha sonra tasavvufa yönelmiştir.
C)      Yusuf Ziya Ortaç, yalnız şiir yazmamıştır. Sanatçının Göz Ucuyla Avrupa adlı gezi yazısı ve Potreler, Bizim Yokuş adlı anı türünde yazıları vardır.
D)     Halit Fahri Ozansoy'un eserleri arasında Sulara Dalan Gözler, Hep Onun İçin, Baykuş Gören Kandiller... sayılabilir.
E)      Faruk Nafiz Çamlıbel, Han Duvarları adlı şiirinde, Kayserime, tayin olduğu okula doğru giderken hissettiklerini ve izlenimlerini anlatmıştır.
 
53-Toplumcu şiir anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
A)     İdeolojik, siyasi bir içerik taşıdığından hitap ettiği kitle üzerinde etki gücü yüksektir.
B)      Ahenk öğelerini şiirin temel unsurları olarak görür ve önemser.
C)      Görsellik bakımından denenmiş teknikler barındıran karmaşık bir şiirdir.
D)     İnsan, toplum ve üretim ilişkilerine odaklanır.
E)      Söylev üslubundan yararlanan eğitsel işlevli şiirlerdir.

 

Test Çöz